суботу, 3 грудня 2016 р.

Компетентнісний підхід як сучасна методологічна орієнтація у виховній діяльності

Педради з виховної роботи

Тези виступу на педагогічну раду "Реалізація педколективом школи активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції учня"
Компетентнісний підхід як сучасна методологічна орієнтація у виховній діяльності

Шлях України у щасливе майбутнє пролягає через виховання. Виховання у житті людей – первинне і головне, усе інше – його наслідки. Там, де виховання відкладають “до кращих часів” і починають вирішувати інші, загальніші і важливіші, як здається, проблеми, ці “кращі часи” не настають ніколи. Виховання – це процес соціалізації особистості, формування норм етичної поведінки в суспільстві. Кожного дня дитина взаємодіє з навколишнім середовищем.  Завдання класного керівника – спрямувати розвиток особистості й керувати ним. Як показує досвід, успішність людини, залежить, насамперед, від її компетентності.

Суть компетентнісного підходу полягає в тому, що він є методологічною орієнтацією в діяльності, яка забезпечує розвиток життєвих компетенцій, становлення конструктивної життєвої стратегії та індивідуально-особистісних технологій життєтворчості особистості у процесі виховання.
Основна ідея компетентнісного підходу до виховання – це засіб становлення оптимальної життєвої стратегії учня, отже виховання має бути (а не декларуватися рівноправною складовою педагогічного процесу.
Світові тенденції розвитку середньої загальної освіти характеризуються переходом від традиційної репродуктивної  моделі школи до розвиваючої конструктивної, орієнтованої на результат. Обновилася  і функція школи: не тільки навчання і виховання, але і соціалізація школяра, формування життєвої компетентності.
Наш час потребує лідерів нової формації, людей відповідальних, здатних мислити неординарно, генерувати нові ідеї та приймати нестандартні рішення. Ось чому одне із головних завдань школи – підтримка учнівської молоді, чия життєва позиція спрямована на активну участь у громадському житті, молоді, яка має організаторські здібності, усвідомлює себе лідером, розуміє, що великі справи починаються із малих вчинків. Школа – це мікромодель громадянського суспільства, основи якого закладаються з дитячих років, а самоврядування допомагає учням організувати власне життя і діяльність свого колективу. Досвід взаємостосунків, розв’язання конфліктів, виявлення і захисту своїх інтересів, здобутий у школі, стане корисним багажем, з яким школярі увійдуть у доросле життя. Кожен клас має мати реально діючі органи самоврядування, які в основному самостійно та правильно розв’язують питання планування, організації, регулювання та контролю. Без сумніву, школа може успішно виконувати свої функції щодо виховання підростаючого покоління тільки у тісному взаємозв’язку із сім’єю. Лише спільними цілеспрямованими зусиллями педагогів і батьків вдасться плідно впливати на розвиток життєво компетентної особистості дитини, розв’язувати актуальні виховні завдання.

Принципи компетентнісного підходу до виховання (за І. Єрмаковим)
·        Принцип суб’єктивності виховання  - процес виховання має орієнтуватися на становлення учня як суб’єкта власної життєдіяльності, життєтворчості;
·        Принцип рефлективності – у більшості випадків більш корисною є не сама виховна дія, а її осмислення вихованцем й аналіз учителем; одним із найважливіших, стрижневих завдань інтелектуального та морального виховання є прищеплення вихованцю здатності аналізувати й оцінювати власні дії;
·        Принцип творчості – ефективність виховання залежить від здатності вчителя знайти нестандартне, творче розв’язання виховної ситуації; справжня сутність виховання – в організації життя дитини, дитячого колективу;
·        Принцип результативності - процес виховання має приводити до конкретних життєвих результатів;
·        Принцип проектування та конструювання виховного простору – основним чинником розвитку життєвої компетентності є не окремі виховні впливи, а саме життя школи, той виховний простір, яким вона є.
Для української ментальності характерним є прагнення зробити дитину щасливою в родинному, громадському та державному житті, тобто життєтворчості. Школа повинна конкретними діями та проектами готувати учнів до майбутньої професійної та стійкої до політичних і соціальних змін у суспільстві.
Наша школа у цьому році приймає участь у Всеукраїнському освітньому гейміфікованому проекті «Відкривай Україну», виступаючи вчителем-тренером цього проекту в нашій школі можу сказати, що громадська та соціальна активність наших дітей знаходиться на високому рівні, у проекті зареєструвалося більше 30-ти учнів 7-11-х класів, і навіть ті діти, що не увійшли у основний склад команди, активно приймають участь та хочуть змінювати нашу школу на кращу. В рамках цього проекту запропоновано реалізувати  ряд ідей, про перші із них ви вже знаєте і приймаєте безпосередню участь у їх реалізації, а саме: «Екошкола» - збір макулатури та використання коштів на потреби ШПД та «До всіх приходить Святий Миколай» - збір подарункових наборів для учнів – вимушених переселенців із зони проведення АТО та вихованців ДНЗ нашого міста.
Учні 10-11-х класів приймають участь у військово-патріотичній грі «Захисник Кіровоградщини», метою якої є гармонійний розвиток фізичних та розумових якостей хлопців (передбачені завдання військово-тактичної підготовки, знання історії України та спортивні естафети).
У школі ведеться активна робота з впровадження здоров’язбережувальних технологій, адже вони також формують життєву позицію дитини. Відповідно плану проводяться Тижні знань безпеки життєдіяльності, матеріали проведення Тижня «Азбука безпеки на дорозі» були визначені  кращими серед навчальних закладів Маловисківської ОТГ.  Кожного тижня класні керівники проводять бесіди з БЖД з вихованцями свого класу відповідно орієнтовної тематики на навчальний рік.
Отримані проміжні результати діяльності виховної системи школи, пріоритетом якої є формування активної життєвої позиції учня та життєвих компетентностей, дає можливість виховати гармонійну, творчу, успішну, соціально мобільну особистість, що дає змогу впевнено увійти в доросле життя, стати успішною людиною, яка зуміє самореалізуватися та самоствердитися.
Заступник директора з ВР

Немає коментарів:

Дописати коментар